قیمت: 4000 تومان

علت بروز بلاهای طبیعی چیست؟

زلزله همچون رعد و طوفان از سنت‏های طبیعی است. درباره علت وقوع آن بین ژئوفیزیکدانان با حکمای پیشین اختلاف است. در هر صورت واقعیتی است. حکمای پیشین تراکم گازهای زیرزمینی را منشأ زلزله میدانستند. بعضی مولود لغزش‏های توده‏های سنگ، فعالیت‏های آتشفشانی، ریزش سقف غارهای زیرزمینی و اگر در سطح دریا بیاید، امواج خطرناکی تولید میشود که سرعت آنها از هشتصد کیلومتر تجاوز میکند.(1)موضوع رانش زمین یکی از مباحث جنجالی است که در تمام عصرها و میان همه انسان‏ها مورد نظر دانشمندان و فیلسوفان قرار داشته و اندیشه‏های خاص و عام را به خود مشغول کرده است. مسأله شرور و آفات طبیعی همچون زلزله و طوفان از مسایلی است که همیشه فیلسوفان الهی و دین‏باوران را به چالش کشانده است. آنها همیشه مواجه با این پرسش اند که چه حکمتی در این نوع حوادث نهفته است؟ آیا با عدل الهی سازگار است یا ظلم به بندگان به شمار میرود؟ آیا مولود اعمال انسان است یا حادثه طبیعی است؟ بعضی از مؤمنان و دانشمندان معتقدند: زلزله همچون سیل و طوفان یک امر صددرصد طبیعی است و از سنن و قضای حتمی خداوند است، ولی در کشورها و شهرهایی که در کمربند زلزله قرار دارند، خانه‏های مجهز و ضد زلزله بسازند تا از تلفات و خسارات مالی و جانی در امان بمانند. طبق این نظریه این گونه حوادث مانند تصادفات و گرفتاریها به بدی و خوبی اعمال انسان ارتباطی ندارد.برخی از اندیشمندان مذهبی بر این باورند که زلزله گذشته از سنت طبیعی، بلای آسمانی محسوب میشود که گاهی برای تنبیه فاسقان و امتحان آیندگان و بیداری غافلان ایجاد میشود، وگرنه هر موجود شرور و یا حادثه ویرانگر به خودی خود خیر است و مخلوق خداوند میباشد و مطابق قانون علت و معلول است، ولی در تصادم با دیگران ممکن است خیراتی داشته باشد و یا شروری، مثلاً زلزله از سنت‏های حکیمانه الهی است و در جای خود پسندیده و خوب میباشد، ولی در صورت تزاحم با موجودات دیگر ممکن است بد باشد، مثلاً برای کسانی که عزیزانشان را از دست داده یا یتیم شده‏اند، ناراحت کننده است، ولی برای زنده‏ها و ملت ایران این فاجعه منشأ بیداری و توبه از گناهان است. در پرتو کمک‏ها حس نوع دوستی تقویت میشود و یاریرسانیها ذخیره برای روز قیامت میشود. مضافاً بر این که ملت‏ها و حکومت‏ها اظهار همدردی کرده، دولت‏ها و ملت‏ها به هم نزدیک میشوند، و بسیاری از مستمندان منطقه در صورت سالم ماندن، سامان گرفته و زندگی شرافتمندانه‏ای پیدا میکنند و ده‏ها فواید دیگر اجتماعی و اقتصادی و روحی و معنوی که بر وجود این نوع حوادث غمبار مترتب است. یکی از مهم‏ترین فوائد، درس گرفتن از این حادثه و رعایت اصول هندسی در ساخت و سازها و پیشگیریهای لازم برای جلوگیری از تلفات و خسارات جبران‏ناپذیر آتی است. از سوی دیگر زلزله یک نوع عذاب الهی برای فاسقان، عیاشان، عناصر گمراه کننده و معتادان بی خاصیت است که گاهی جز مرگ هیچ عاملی چاره آنان نمیباشد، و این موضوع با طبیعی بودن و در کمربند زلزله قرار گرفتن یک شهر منافاتی ندارد، چرا که حکمت الهی تعلق گرفته که هر چیزی براساس علل و زمینه‏ها ضرورت پیدا کند. حتی معجزه از دایره قانون علیت خارج نیست، پس همه چیز به دست قدرت الهی است. در حدیثی امام صادق‏علیه‏السلام بعضی از گرفتاریهای انسان‏ها را واکنش اعمال آنها میداند.این گونه حوادث میتواند در نگاه دیگر یک نوع رحمت در لباس غضب باشد، چنان که یک نوع عذاب برای امتحان بازماندگان و سایر مردمان نیز باشد. امتحان الهی شکل خاصی ندارد. گاهی در قالب فقر است و گاهی در پوشش غنا. گاهی به کثرت مال و اولاد است، گاهی به کاستن از آنها. قرآن میفرماید: "نبلوکم بالشر و الخیر فتنةً؛ به خوبی و بدی شما را میآزماییم".(2) گاهی به نیکیها و بدیها آزمایش میکند: "بلوناهم بالحسنات و السیئآت لعلهم یرجعون؛ ما آنان را با خوبیها و بدیها میآزماییم، شاید بازگردند". در آیه دیگر به انواع امتحانات اشاره میکند: "و لنبلونکم بشئی من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین؛ قطعاً به خوف و گرسنگی و کاستی در اموال و نفوس و ثمرات میآزماییم و بشارت ده صابران را".(3) غفلت زدایی و مکافات: در این که پاره‏ای از این شرور تکان دهنده برای غفلت زدایی و تأدیب است، تردیدی نداریم، چنان که بعضی از عذاب‏ها کیفر کردار و ثمره اعمال مردم میباشد.در دعای ابوحمزه میخوانیم: "الهی لا تؤدبنی بعقوبتک؛ خدایا، مرا با کیفر دنیوی ادب نفرما!" حضرت یوسف به کسی که از زندان آزاد میشد گفت: "اذکرنی عند ربک؛ پیش اربابت یادی از ما بکن" "فأنساه الشیطان ذکر ربه فلبث فی السجن بضع سنین؛ ولی او فراموش کرد و در نتیجه هفت سال یوسف در زندان ماندگار شد". این مجازات از آن رو بود که حضرت یوسف(ع) از غیر خدا یاری و کمک طلبید، که برای پیامبران پسندیده نیست.حضرت علی فرمود: "البلاء للظّالم ادب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة؛ بلا برای ستمگر تأدیب و برای مؤمن امتحان...



دانلود متن کامل با فرمت قابل ویرایش word

برای دانلود این فایل باید آن را با قیمت 4000 تومان از لینک زیر خریداری کنید